Floskler sänker arbetsgivaren

”Medarbetarna är vår viktigaste resurs.” Frågan är om det är en läpparnas bekännelse, en obekväm sanning eller något arbetsgivaren verkligen menar och agerar på. Rätt inställning och vilja från ledning och chefer är avgörande för att skapa en attraktiv arbetsplats.

Det är få arbetsgivare i Sverige i dag som inte funderar över hur de kan skapa en attraktiv arbetsplats, och sedan ser till att så många som möjligt känner till det och vill rekryteras dit. Kort sagt – att jobba aktivt med sitt varumärke som arbetsgivare.

Jag har jobbat i över 20 år med att hjälpa olika företag, branscher, kommuner och myndigheter att bygga starka arbetsgivarvarumärken. Vi har identifierat det unika arbetsgivarerbjudandet och gjort framgångsrika kommunikationskampanjer, vi har vässat platsannonser och karriärsidor, planerat rekryteringsevent, gjort snygga mässmontrar och engagerat medarbetare i tipsrekrytering för att attrahera ny kompetens.  

Men oavsett hur framgångsrika vi än varit själva för att få fram ett erbjudande och nå ut med det, så är det i slutändan ändå en sak som är helt avgörande för hur lyckat det faktiska resultatet blir: cheferna.

Hur stor en organisation än är, så består den alltid av små grupper av kollegor och chefer som antingen skapar förutsättningar för en bra medarbetarupplevelse eller inte. De vässade budskapen och kreativa lösningarna faller platt om inte cheferna omsätter dem i praktiken och lever upp till löftet om den attraktiva arbetsplatsen. Och ansvaret vilar både hos den närmsta chefen i sitt team eller grupp, men också på chefer i alla nivåer upp till den högst ansvariga.

”Medarbetarna i de små grupperna som tillsammans utgör organisationen gör som cheferna gör.”

Det kan tyckas självklart att en chef är helt beroende av att ha medarbetare som både kan, får och vill göra det som krävs för att lösa verksamhetens uppdrag. Tyvärr är det långt ifrån alla organisationer och chefer som skapar rätt förutsättningar för sina medarbetare.
Kanske talas det om att medarbetarna är vår viktigaste resurs, men man agerar inte utifrån det. Erfarenhetsmässigt är det ofta något som linjechefer är mer medvetna om, medan chefer på högre nivå ofta inte riktigt känner det på djupet. Ett starkt varumärke som arbetsgivare måste byggas inifrån och chefen måste börja med hur de nuvarande medarbetarna faktiskt upplever sin arbetsvardag.

Första dagen på jobbet. Detta är sanningens ögonblick för arbetsgivaren. Kommer den interna verkligheten att stämma överens med de löften som kommunicerats under rekryteringsprocessen, i annonser, på karriärsidorna, av rekryterare och chefer? Kommer den närmsta chefen och de nya kollegorna möta de förväntningar som gjort att personen tackade ja till tjänsten?

En viktig del i förankringen av varumärket ligger i att skapa en samsyn för vilken arbetsplats man vill vara och informera och engagera cheferna i den. Saknas det gemensamma plattformar för hur arbetsplatsen ska vara utformad – i form av ledarskap, kultur, värderingar, arbetssätt och processer – så blir det upp till varje enskild chef att själva tolka ledarskap och arbetsplatskultur. Och risken blir påtagligt hög att de förväntningarna som byggts upp under kandidatresan aldrig infrias.

Med ett uttalat åtagande från cheferna skapas rätt förutsättningar redan från början för en lyckad implementation av arbetsgivarvarumärket.

Medarbetarna i de små grupperna som tillsammans utgör organisationen gör som cheferna gör – och om cheferna inte fungerar som levande ambassadörer för arbetsgivarens varumärke kommer det att avspegla sig i resultatet.

Om cheferna i stället visar ett stort engagemang kommer det att ge en stark effekt på förankringsarbetet och i slutändan – lyfta medarbetarna som vår viktigaste resurs.

5 tipstillarbetsgivaren

Involvera
Det tidiga skedet är viktigt, har cheferna tidigt en insyn och delaktighet i processen ökar förutsättningarna för att de själva kommer att ta ansvar och vilja engagera sig i arbetet.

Kommunicera
Skapa en tydlig förståelse för vad som förväntas av cheferna under förankringsarbetet och vilket handlingsutrymme som finns.

Ge ansvar  
Ägandeskap hänger ihop med ansvar och ansvar hänger ihop med engagemang. Delegera uppgiften till chefen att definiera vad arbetsgivarlöftet kommer innebära för sitt team och vad som behövs göras för att leva upp till det.

Sätt mål tillsammans
När chefen definierat vad som behövs göras för att leva upp till arbetsgivarlöftet – sätt tillsammans upp mål för hur hen ska nå målen. Att sätta upp mål är bästa sättet att kanalisera energi på, vilket höjer chansen att lyckas.

Följ upp
Uppföljning är A och O, det vet vi alla, ändå faller det lätt i glömska. Följ upp hur förankringen fortlöper och var med och stötta kontinuerligt längs med vägen.

 

Linus Holmgren

Linus Holmgren

Varumärkesstrateg på kommunikationsbyrån Talent Talk. De senaste 20 åren har han hjälpt ett stort antal företag, myndigheter, kommuner och branscher att vässa sin profil som arbetsgivare.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant