FALUN: Ställer krav på teknisk kompetens

Falun satsar på ett digitalt lyft för att höja kompetensen hos personalen. På det sättet hoppas de locka nya medarbetare till äldreboenden och hemtjänst.

Äldreomsorgen i Falun konkurrerar med sjukhuset om undersköterskor och sjuksköterskor.

– Vi märker redan att det har blivit svårare att rekrytera och som demografin ser ut kommer det ju inte att bli lättare framöver, säger Carina Andersson, IT-samordnare på kommunens omvårdnadsförvaltning.

För att klara den framtida vården, men också för att bli mer attraktiv som arbetsgivare, har kommunen under flera år satsat på att höja den digitala kompetensen hos chefer och medarbetare.

– Vi har under längre tid försökt få in tekniken i äldreomsorgen, både som ett verktyg för personalen och för att öka självständighet och trygghet hos våra kunder.

För tio år sedan införde Falu kommun mobiltelefoner som arbetsredskap i äldreomsorgen. Därefter har den mobila tekniken byggts på och i dag använder medarbetarna den för olika former av dokumentation, men också för att till exempel ta emot larm, öppna dörrar och kommunicera inbördes. Tekniken tar allt mer plats i både hemtjänsten och på vård– och omsorgsboenden.

– När vi började var det inte alla som hade använt en mobiltelefon. Vi fick göra anpassade utbildningar beroende på hur vana medarbetarna var. De kan ringa och få hjälp av vår support och om det behövs kan vi gå in och fjärrstyra deras mobiler, säger Carina Andersson.

Äldreomsorgen arbetar efter devisen ”teknik där det är möjligt och personligt där det behövs”. Utgångspunkten är både politiska beslut och riktlinjer i förvaltningen om att välfärdstekniken behöver byggas ut ännu mer för att kommunen ska klara personalförsörjningen.

Genom samverkan med det kommunala fastighetsbolaget Kopparstaden, Region Dalarna och landstingets hjälpmedelscentral har omvårdnadsförvaltningen utrustat en lägenhet med den senaste välfärdstekniken som visas för personalen. De leverantörer som vill kan montera sina produkter i lägenheten, som nu är full av telefoner för äldre, anpassade möbler och sensorer av olika slag.

– Vi berättar och våra chefer och medarbetare får prova. I lägenheten finns allt från hjälpmedel för att kunna öppna burkar till teknik för att styra tv och belysning med rösten.

Arbetsplatserna utser teknikcoacher; personer som vill förkovra sig lite extra och hjälpa sina kollegor i den digitala utvecklingen.

Cheferna i hemtjänst och på äldreboenden är nyckelpersoner i arbetet med att sprida kunnandet och intresset för tekniken. En annan viktig grupp är biståndshandläggarna, som behöver kunskap om hur välfärdstekniken kan användas.

Carina Andersson är övertygad om att kommunens höga ambitioner gör det lättare att konkurrera om personal.

– Det gör oss attraktivare som arbetsgivare och breddar utbudet av jobbsökande. När vi annonserar efter undersköterskor skriver vi in att man måste ha intresse för välfärdsteknik.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant