Han får personalen att stanna

Trivsel är miljön och atmosfären på arbetsplatsen. Det är en chef som lyssnar och hjälper till, men också ställer krav när det behövs.

Det är den balansen som behöver finnas. Som personal ska man känna sig välkommen och uppskattad, men även veta vad som krävs. Jag skulle inte vilja jobba någonstans där jag inte har krav på mig. Det tror jag ingen vill i det långa loppet, säger Antonio Mir Cabot.

Äldreboendet Gutasund ligger i stadsdelen Gottsunda några kilometer utanför Uppsala. Boendet byggdes 2015 och är en del av Frösunda omsorg. Här finns 74 lägenheter, där det i dag bor 67 personer. 54 av lägenheterna är vikta för demenssjuka och resten för äldre som är i behov av omvårdnad.

Stämningen förmedlar lugn, med väggar i jordnära färger och enfärgade möbler som färgaccenter. Bilder på väggarna visar Uppsala i olika tidsepoker och i entrén täcks ena väggen av ett foto av en ekbacke om hösten. Miljön är medvetet skapad för att mildra antalet intryck för de många demenssjuka som bor här.

Verksamheten har, i enlighet med Frösundas koncept, ett starkt kundfokus.

– Här styrs vi av kundens rätt att bestämma själv och det gäller ända in i kaklet. Det genomsyrar allt vi gör och vi kan i varje situation falla tillbaka på det. Den som inte gillar det sättet att arbeta kan inte jobba här.

”Då trodde jag att jag skulle lösa alla problem som uppstod i vardagen, men det tror jag inte längre. Nu tror jag att min personal kan lösa 99,5 procent av alla problem och för den sista halva procenten kan de komma till mig.”

Antonio Mir Cabot är sjuksköterska och född och uppvuxen i Uppsala. Som nyexaminerad arbetade han några år på Akademiska sjukhuet och inom Uppsala kommun, bland annat med palliativ vård. 2011 började han som gruppchef i hemtjänsten och hittade sin plats. Sedan dess har han jobbat med äldreomsorg och till Gutasund kom han några månader efter starten 2015.

– Inom äldreomsorgen fick jag som sjuksköterska mer ansvar och en friare roll. Jag tycker också om att arbeta med längre vårdtider, förklarar han.

Ungefär 100 personer är fast anställda på Gutasund, däribland fyra sjuksköterskor samt sjukgymnast och arbetsterapeut. Det finns inga gruppchefer utan Antonio Mir Cabot är delaktig på alla nivåer av verksamheten. Till sin hjälp har han en vice verksamhetschef samt de legitimerade medarbetarna ute på enheterna som tar det ansvar som hälso- och sjukvårdslagen kräver. Tillsammans bildar de ledningsgruppen.

– Jag föredrar det här upplägget. Ju fler gruppchefer jag har under mig, desto fler arbetssätt blir det eftersom var och en lätt skapar sitt eget arbetssätt.

Antonio Mir Cabot beskriver sig som en första linjens chef. Han är med i vårdplanering och har också personalansvar, bortsett från schemaläggning. Det innebär att han rekryterar, intervjuar sökanden, möter alla nyanställda och skriver kontrakt. Han har utvecklingssamtal och följer upp dem. Han är ofta inblandad i omvårdnaden.

– Jag försöker vara mycket ute på golvet. Det måste jag vara. Vem ska medarbetarna träffa om inte mig? När man som chef sitter avskärmad med många chefer under sig är det mycket man missar, både vad gäller kunder och personal.

Antonio Mir Cabot är nu inne på sitt fjärde år som verksamhetschef och tycker han förändrats mycket. Redan från början var ambitionen att få till stånd en god arbetsmiljö med så få konflikter som möjligt. Det var ett ansvar han lade på sina egna axlar.

– Då trodde jag att jag skulle lösa alla problem som uppstod i vardagen, men det tror jag inte längre. Nu tror jag att min personal kan lösa 99,5 procent av alla problem och för den sista halva procenten kan de komma till mig. Det gäller problem på daglig basis ute i verksamheterna, men också konflikter.

Som chef vill han verka för självgående medarbetare som tar ansvar både för den dagliga verksamheten och för ett gott samarbetsklimat. När någon gnäller över samarbetsproblem ger han bollen tillbaka. Är det viktigt vem som har rätt eller vad är bäst för företaget?

– Den som vill jobba på Gutasunda ska vara trevlig, ödmjuk och lyssna på sina kollegor. Det kräver jag av mina medarbetare och jag är stenhård på det. Stenhård, säger Antonio Mir Cabot.

Antonio Cabot

Som en röd tråd genom vårt samtal finns tankarna om tydlighet och ansvar. Medarbetarna ska veta vad som krävs och att de är där först och främst för de boende. De duktiga ska få använda det de kan och som chef ska han verka för att rätt person hamnar på rätt plats.

En del av utmaningen framåt är att behålla medarbetare. Det är själva grunden för den för äldre så viktiga kontinuiteten. Än så länge har han inga svårigheter att få tag på omsorgspersonal, eftersom många boende i Gottsunda arbetar inom vård och omsorg och gärna jobbar i närområdet. Däremot är det svårare att hitta legitimerad personal och han ser det som extra viktigt att finnas till för dem, ge stöd och verka för att det skapas en vi-känsla och ett sammanhang.

– Jag måste vara extra rädd om dem, så att de trivs hos oss.

I somras ställdes han inför en annan utmaning när Uppsala kommun plötsligt sänkte ersättningen med elva procent. Det har gått att lösa, bland annat genom schemaändringar.

– Vi har samma mål som tidigare, men det kräver mer av mig och personalgruppen, både i samarbete och viljan att vara här. De har tagit det väldigt bra och en förklaring tror jag är att vi har många olika nationaliteter här. Människor från andra länder har ofta en annan syn på vad vi som anställda ska ge och vad vi ska få. Många har en annan flexibilitet och ödmjukhet än vi har som är födda här.

Nöjt konstaterar han att de senaste två åren kännetecknats av att få av de 100 tillsvidareanställda lämnat Gutasund för andra arbeten.  

Och som ett kvitto på att hans sätt att arbeta gett resultat fick han och hans medarbetare ”Dagens ros” i Uppsala Nya Tidning, UNT, i november 2017. Motiveringen löd ”Antoni Cabot och hans fantastiska personal! Jag vill ge dagens ros till verksamhetschef Antonio och hans personal på Frösunda Omsorg Gutasund i Uppsala. Bättre boende och omsorg kan min mamma inte få!”

 – Ett sådant beröm betyder väl allt. Vi jobbar för att de vi hjälper ska bli nöjda och då värmer det i hjärtat. Och vi växer och blir stolta, säger Antonio Mir Cabot och ser glad ut. 

Antonio Mir Cabot

Yrke: Verksamhetschef på äldreboendet Guta­sund i Uppsala, som ägs av Frösunda omsorg.
Ålder: 37 år.
Familj: Fru och tre barn, 8, 6 och en nyfödd baby på knappt två månader.
Bor: I Lindbacken, ett nybyggt familjevänligt område cirka fem kilometer från Uppsala.
Fritid: Den lediga tiden ägnas åt familjen. ”Jag är en familjeman.” Tränar några gånger i veckan och träffar vänner om det hinns med.

Ledarskapstips från Antonio Mir Cabot:

1 Var tydlig med vad du förväntar dig av dina medarbetare och ställ krav.

2  Lyssna till de anställda, så de känner att de kan komma till chefen. Att inte lyssna till medarbetarna som chef är fullständigt otänkbart.

3 När du rekryterar – gör tydligt vad du söker och vilka krav och förväntningar det innebär.

4 Lär dig använda din personalgrupp, så att rätt person hamnar på rätt plats. Lyft de som är duktiga och lägg uppgifter på dem som klarar det. Ge ansvar till människor. Då växer de och vill stanna. Att vara chef är inget ensamjobb.

5 Lägg ner all kraft på jobbet när du är där, men koppla bort det hemma. Skapa effektiva processer och lär dig prioritera.

 

Gunhild Wallin

Gunhild Wallin

Socionom och journalist samt verksam vid Ersta Sköndal högskola.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant