Välkommen

2000 timmar.

Så mycket tid tillbringar vi på ett ungefär på våra arbetsplatser varje år. Periodvis träffar många av oss våra chefer och kollegor mer än våra nära och kära. Trots det talar vi för sällan om vikten av att faktiskt ha kul på jobbet – ett gott skratt gynnar helt enkelt ett hållbart yrkesliv.

Lätt att säga, absolut, men det är inte bara ett klämkäckt tillrop. Forskning visar att hög arbetsglädje ökar arbetsprestationen och minskar stressen. Docent Bosse Angelöw, som skrivit flera böcker om arbetsglädje, omorganisationer och ledarskap, talar om systematiskt arbetsglädjearbete, som helst ska vara en självklar punkt på alla lednings- och arbetsgruppsmöten. Författaren och föreläsaren Christina Stielli menar att alla kan träna sig i att känna glädje, oavsett om det är privat eller på jobbet. Läs intervjun med henne.

”I takt med den hårdnande konkurrensen om personalen blir det nödvändigt med en helhets­syn på vad som är en attraktiv och hållbar arbetsplats”

Än så länge tycks få arbetsgivare tänka så. Men i takt med den hårdnande konkurrensen om personalen blir det allt mer nödvändigt med en helhetssyn på vad som är en attraktiv och hållbar arbetsplats. Dessutom är den psykosociala arbetsmiljön sedan 2016 arbetsgivarens ansvar och det kräver att hela tiden ligga steget före i det förebyggande arbetet. Dessvärre ser det inte ut så i dag.

Tvärtom är psykisk ohälsa den vanligaste orsaken till sjukskrivning.

Äldreomsorgen brottas både med stor personalbrist, höga ohälsotal och får dessutom stenhård kritik från Arbetsmiljöverket för bristande arbetsmiljöarbete. Nya ekonomiska påfrestningar väntar dessutom kommunerna när den ökade medellivslängden utmanar välfärdsmodellen som den hittills sett ut. Det krävs ett nytänk, både från politiker, arbetsgivare och chefer, för att få verksamheterna att fungera.

Just därför har vi valt bemanning som tema för det här numret. Med avstamp i SNS Konjunkturråds rapport Kommunernas framtid försöker vi visa på möjliga vägar för att attrahera, rekrytera och behålla personal.

Om en dryg månad, den 21–22 maj, är det dags för vår konferens Chef i äldreomsorgen. Även där är bemanning ett av nyckelorden. Om du vill veta mer hittar du programmet på gothiafortbildning.se. Och du har väl inte missat att vi då också för första gången utser Årets chef i äldreomsorgen?

Jag hoppas att vi ses där!

Hur behåller du personal? Mejla mig!

ulrika.beck-friis@gothiafortbildning.se

Ulrika Beck-Friis

Ulrika Beck-Friis

Chefredaktör

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Bli prenumerant