Så kan chefen tackla anonym kritik

Några i arbetsgruppen klagar på dig som chef. Du får inte veta vem som är missnöjd. Hur ska du agera på anonym kritik? Forskaren Maria Wolmesjö tipsar. 

En medarbetare säger att flera i arbetsgruppen ogillar dina beslut. Du beskylls för att genomföra förändringar utan att förankra, trots att alla fått tycka till i flera omgångar. Personen vill inte nämna några namn. Hur ska du bemöta detta?

– Jag skulle säga ”tråkigt att någon uppfattat det så, min ambition är att alla ska få komma till tals och vara delaktiga”. Lyft saken på nästa möte. Vad hindrar medarbetarna från att vara delaktiga? Jag uppmuntrar dem att ta upp stort som smått. Det osagda är svårt att jobba med, säger Maria Wolmesjö som är biträdande professor i socialt arbete på Akademin för vård, arbetsliv och välfärd vid Högskolan i Borås och även har bred ledarerfarenhet från omsorgssektorn.

Ofta har chefen ett hum om källan till anonym kritik. Kanske är någon missnöjd i stort.

– Om jag tror att jag vet vem det är så går jag till den personen. Annars bollar jag tillbaka. Ber att kritikern kontaktar mig direkt. 

Problem kan ibland också lösa sig utan chefens inblandning. Kanske var kritiken bara ett missförstånd som kollegorna reder ut?

– Chefen bör dock lyssna och ta alla frågor på allvar. Medarbetaren kommer för att det är angeläget just då. 

För chefer med arbetsgrupper på olika platser är det en större utmaning att fånga upp missnöje. Kritik hinner växa. När den når fram är det viktigt att snarast boka in ett möte.
– Kolla vad kritiken egentligen handlar om. Ställ följdfrågor. Fråga om gruppen har egna idéer. Problemet är allas ansvar, inte bara chefens.

Maria Wolmesjö uppmanar chefer att våga testa olika angreppssätt. 

– Våga backa från din idé om du ser att den inte funkar. 

Större delaktighet kan förebygga anonym kritik.

– Det gäller att först skapa ett klimat där alla tycker att det är okej att säga att något brister. Fika och sociala aktiviteter är viktigt. Medarbetarna måste lära känna varandra för att bli trygga i gruppen. 

Genomtänkta mötesupplägg är nästa tips. Låt gruppen sätta agendan. Fråga vad de ser som viktigast att ta upp. Stäm av genom att fråga alla vad de tar med sig efteråt.

– Att säga ”pass” är okej, men alla får chansen. Det är också ett ansvar. När medarbetaren vet att chefen vill lyssna, blir det svårt att klaga i efterhand.

Anonym kritik går alltså att komma åt. Fokus bör ligga på att hitta lösningen, men ibland är det bra att ta det lugnt, enligt Maria Wolmesjö.

– Vi är många gånger snabba med att fixa problem i stället för att fundera på varför vi har den här situationen.

Minna Ulin

Minna Ulin

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant