Förebyggande tala om psykisk ohälsa

En medarbetare mår mentalt dåligt. Skälet är privat, men det påverkar jobbet. Chefens uppgift är att stötta men också ställa krav – och vid behov ta hjälp utifrån.

– Fråga hur personen mår. Säg att du ser att allt inte är som vanligt. Försäkra att individen är uppskattad och att jobbet finns kvar, men ge konkreta exempel på vad som inte funkar, säger Monica Bertilsson, universitetslektor i folkhälsovetenskap vid Sahlgrenska akademin som forskar om psykisk ohälsa på arbetsplatsen, ofta utifrån chefens roll.

Arbetsmiljölagen skiljer inte på psykisk och fysisk sjukdom. Skälet spelar ingen roll. Även om grunden är medarbetarens trassliga privatliv är det chefens ansvar att försöka förhindra sjukskrivning. 

– Håll dig till arbetsförmågan. Fråga hur du kan stötta på jobbet, om uppgifter behöver anpassas. Be medarbetaren om förslag. Då kan du ställa krav på att hon gör det ni bestämt. Var beredd på att omarbeta planen vid behov. 

Psykisk ohälsa är ett känsligt område. Stigma finns i hela samhället, även på arbetsplatser och bland chefer. Medarbetaren måste inte prata om det. Däremot är chefen skyldig att ta upp allt som inte funkar på arbetet – vilket också är känsligt. Situationen kräver fingertoppskänsla.

– Bli inte en slags pseudopsykolog, utan håll lite distans. Ta hjälp av andra om det krävs, hänvisa till kommunhälsan eller uppmuntra att personen tar kontakt med primärvården. Identifiera vilka stöd som finns i förväg.

Chefen kan jobba förebyggande. Monica Bertilsson lyfter tre sätt utifrån sin forskning. 

Ett: Gör psykisk ohälsa till ett levande samtalsämne på jobbet. Prata om hur ni kan minska risken på samma sätt som ni diskuterar hur man lyfter inom äldreomsorgen eller annat som kan påverka arbetsförmågan.

– Då har chefen krattat manegen. Är det okej att prata om detta, är det också okej för chefen att ta upp saken med en enskild individ. 

Två: Se över medarbetarnas arbetssituation regelbundet. Vilka krav ställs, inte bara på fysiska utan även på mentala och emotionella förmågor? 

– Inom äldreomsorgen möter medarbetarna ständigt människor, vilket kräver mycket. Se därför över personalutrymmena. Ibland behöver vi återhämta oss i en lugnare miljö. Det gäller särskilt om vi är mer belastade, kanske för att något hänt privat.

Sist men inte minst: Håll koll på den som mår dåligt, men glöm inte övrig personal. Det är lätt hänt att kollegor självmant tar över arbetsuppgifter eller blir ett stort stöd på fritiden när någon har det tufft. De riskerar ökad psykisk press. 
– I en sådan situation behöver chefen stötta kollegorna att ta ett steg tillbaka och påminna om att det är okej. De har inte ansvar för sin kollega, även om de vill hjälpa till. 

Tänk på det här!

  1. Var konkret: säg vad som inte funkar.
  2. Fokusera på hur du kan stötta på jobbet. 
  3. Ta hjälp av andra om det krävs.

Minna Ulin

Minna Ulin

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i tidningen Äldreomsorg.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Tidningen Äldreomsorg är landets vassaste tidning för dig som arbetar inom äldreomsorgen. Den håller dig uppdaterad kring det senaste inom forskning, arbetsmetoder, trender och goda förebilder.

Klicka vidare på Bli prenumerant för att läsa mer.

Bli prenumerant