Så kan utbildning skapa förändring
Motivation, stöd och möjlighet att öva på det nya. Men också kursupplägg och arbetsbelastning. Vilken effekt det blir på jobbet av att en chef har gått på kurs beror på en mängd faktorer.
Forskning visar att det finns vissa förutsättningar som gör att en ledarskapsutbildning leder till positiva förändringar på en arbetsplats. Att det finns en efterfrågan på de nya kunskaper som deltagaren fått med sig är en sådan sak. Men också att den som varit iväg får chansen att öva på det nya i vardagen. Det är också viktigt att deltagaren får stöd och återkoppling från kollegor och högre chefer.
Det framgår av rapporten Läget för ledarna från Myndigheten för vård och omsorgsanalys (2021) som innehåller en genomgång av aktuell forskning i frågan. Där nämns också vikten av att utbildningen är utformad efter ett identifierat behov i organisationen.
Andra framgångsfaktorer:
- Att utbildningen sträcker sig över en längre tid med flera träffar.
- Att inlärningsmetoderna är flera och varierade. Rollspel och arbete med case är mest effektiva.
- Att deltagarna får återkoppling från kursledningen.
- Att övningar kan ske i deltagarnas ordinarie arbetsmiljö.
- Att deltagarna uppmuntras att lära av sina misstag och identifiera strategier för att undvika att göra samma misstag flera gånger.
- Samarbete med forskare gör utbildningen mer evidensbaserad och relevant.
Faktorer som däremot hindrar ledarskapsutveckling, enligt rapporten, är:
- Brist på individualisering.
- Att kursen inte är integrerad i organisationen.
- Att deltagande chefer har hög arbetsbelastning.
- Att det som lärs ut inte efterfrågas i den egna organisationen.